13 نکته ایمنی در موتور سواری

آموزش استفاده از كلاه ايمني

۸ بازديد

نکات ایمنی در موتورسواری

موتور سواری یکی از پر هیجان انگیزترین و لذت بخش ترین فعالیت ها برای انسان ها در تمامی سنین می باشد. شما به وسیله موتور می توانید از ترافیک های سنگین به آسانی عبور کنید و منظره ی کاملی از اطراف را مشاهده نمائید و... ولی در مسافت های طولانی، باید برای هر اتفاقی در جاده خود را آماده کنید! زیرا هر لحظه امکان دارد اتفاقی، سلامت شما را تهدید کند و شما را از ادامه سفر باز دارد.

نکته های افزایش امنیت در موتور سواری

بی شک مهم ترین نگرانی هر موتور سوار، آسیب جانی بر اثر تصادف و زمین خوردن با موتور سیکلت است. زیرا همانطور که می دانید زمین خوردن جزئی از موتور سواری است و هر لحظه ممکن است رخ دهد.

موتور سواری خطرات جانی زیادی نسبت به سایر وسائط نقلیه دارد. این موضوع کاملاً از آمار تصادفات در کشورمان مشخص می شود. ازاین رو باید حتی به خاطر خانواده هایمان هم که شده، نکات ایمنی موتور سواری را رعایت کنیم تا احتمال بروز حادثه با موتور سیکلت را هرچه بیشتر کاهش دهیم.

تأثیر موتور سیکلت بر موتورسواری

باید هدف خود را از خرید موتور تعیین کنید. برای نمونه اگر صرفاً به دنبال کار کردن با موتور هستید، نمی‌توانید موتور سیکلت کلاس ریس بخرید! شما باید کلاس های موتور را بشناسید و باتوجه به کاربری موتور و آناتومی و استایل فیزیکی بدن خود، بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمائید.

برای نمونه باید قد خود را با ارتفاع نشیمن گاه تا زمین مقایسه کنید، و ببینید کدام مدل موتور با قد شما متناسب است. یا اگر وزن بالایی دارید، موتوری بخرید که گشتاور خوبی داشته باشد. یا حتی اگر چشم تان به باد حساس است، موتوری بخرید که بتوان روی آن طلق نصب کرد.

توجه به نوع ترمز

نکات ایمنی در موتورسواری

امروزه یکی از دغدغه های اصلی موتور سواران داشتن موتور سیکلتی با استاندارد های جهانی است. یکی از بهترین نوع ترمز در جهان، ترمز دیسکی ضد قفل یا ABS می باشد. داده ها نشان می دهد که موتور سیکلت های مجهز به ترمزهای ABS تا 37% کمتر دچار لغزش می شوند. ABS به شما کمک می کند کنترل فرمان را در هنگام توقف اضطراری حفظ نمائید.

این ویژگی مهم اکنون در خیلی از مدل های رده بالا استاندارد است و تنها به قیمت موتور سیکلت چند صد هزار تومان اضافه می کند. که به نظر ارزش آن را دارد که موتوری با ترمز حرفه ای و امنیت بالا خریداری کنید.

البته باید در نظر داشته باشید، ترمز دیسکی با اینکه عملکر خیلی سریع تری نسبت به ترمز کاسه ای دارد، ولی در سرعت بالا هنگامی که آن را بگیرید و رها نکنید موجب قفل شدن چرخ ها و از دست دادن کنترل موتور می شود. بنابراین باید هنگام استفاده از ترمز دیسکی مخصوصاً چرخ جلو، آن را به صورت ممتدد بگیرید و رها کنید. نکته مهم این است که هیچگاه روی سطح سُر، اقدام به گرفتن جفت ترمز نکنید.

موتورهای امروزی تر مانند هوندا کلیک 2022 یا لاکی 250 از قابلیت SBC برخوردار هستند. SBC فناوری است که با گرفتن هر یک از ترمزها ترمز دیگری نیست نسبت به شدت به کار گرفته می شود. برای نمونه شما با گرفتن ترمز عقب، در اصل کمی از ترمز جلو هم می گیرید.

استفاده از کلاه کاسکت

کلاه ایمنی موتور سیکلت وسیله ای است که از سر و گردن شما در مواقع حادثه محافظت میکند. به‌ طور کلی هدف استفاده از آن، حفظ ایمنی و جلوگیری از ایجاد ضایعه های مغزی و آسیب های ظاهری است که در برخی مواقع حتی از مرگ هم بدترند.

براساس مطالعات، موتور سواران بدون کلاه ایمنی 40% بیشتر احتمال آسیب دیدگی در ناحیه سر را دارند و سه برابر بیشتر از افراد دارای کلاه ایمنی دچار آسیب مغزی می شوند. بنابراین کاملاً بدیهی است که گذاشتن کلاه کاسکت را باید برای خود اجبار کنید تا ایمنی خود را افزایش دهید. این وسیله به دو طریق از سر و گردن شما حفاظت می کند:

· بخش بیرونی که در مقابل نفوذ اجسام خارجی و سائیدگی مقاوم است.

· بخش درونی که سبب از بین رفتن شوک و فشار ضربه می شود.

هر دو قسمت داخلی و خارجی با پخش کردن نیروی وارده به بخش های مختلف کلاه، موجب کاهش ضربه به سر می شوند.

با اینکه رنگ و طرح های کلاه ایمنی، ممکن است بر روی تصمیم گیری شما تأثیرگذار باشد، ولی همیشه اولویت را به میزان حفاظت و استحکام کلاه بدهید.

بهترین کلاه ایمنی، کلاهی است که به خوبی سر و صورت شما را در بر بگیرد و بند و گیره زیر گلوی آن به درستی تنظیم شده باشد. بعد از پوشیدن، کلاه به هیچ وجه نباید در سر شما امکان گردش یا لقی داشته باشد. توجه داشته باشید که گیره زیر گلو را به گونه ای ببندید که در موقع حادثه امکان خارج شدن کلاه از سر شما وجود نداشته باشد.

پوشیدن لباس مناسب

نکات ایمنی در موتورسواری

سعی کنید تا حد امکان، لباسی بپوشید که به آسانی بتوانید با آن موتور سواری کنید و قابلیت ارتجاعی داشته باشد که شما را در هنگام موتور سواری اذیت نکند. اگر هوا گرم است از لباس خنک ولی آستین دار استفاده کنید.

اگر امکانش را دارید لباس مخصوص موتور سواری بخرید و از آن استفاده کنید. زیرا لباس های مخصوص موتور سواری صدمات و آسیب های ناشی از حوادث را تاحد زیادی کاهش می دهند. کاپشن های مخصوص، محافظت و همچنین تهویه مناسب برای سوار شدن در هوای گرم را فراهم میکند. کاپشن های چرم مخصوص نیز برای رانندگی در هوای سرد مناسب هستند و از شما در برابر هوا سرد محافظت می کنند.

عدم استفاده از تلفن همراه

یکی از پر ریسک ترین کارهایی که یک موتور سوار می تواند انجام بدهد، صحبت با تلفن همراه هنگام موتور سواری می باشد. هرگز در هنگام موتور سواری از تلفن همراه تان استفاده نکنید. چرا که تمام تمرکز شما را از بین می برد. اگر تماس های دریافتی شما زیاد است و حتما باید به آن ها پاسخ بدهید، می توانید از هدست یا هنزفری استفاده کنید. ولی بازهم به خاطر داشته باشید که صحبت کردن با تلفن همراه می تواند برای شما خیلی خطرناک باشد.

عدم مانورهای خیابانی

نکات ایمنی در موتورسواری

حتماً تاکنون شده که با دوستان خود شروع به گاز دادن یا کورس گذاشتن کنید. ولی در اون لحظه باید بدانید یک اشتباه، حال خوش آن لحظه را به یکی از بدترین روزهای زندگی تان تبدیل خواهد کرد. بنابراین از این انجام این عمل به شدت بپرهیزید.

اکثر موتور سوارانی که با ماشین ها تصادف می کنند، توسط رانندگان دیده نمی شوند، چرا که بیش از حد لاین خود را تغییر می دهند. سعی کنید بیشتر در لاین کندرو حرکت کنید و لاین خود را تعویض نکنید. تا دچار حوادث جبران ناپذیر نشوید. توصیه می شود همیشه از لاین راست حرکت کنید و اگر هم فضا به گونه ای بود که امکان لایی کشیدن داشتید، از نوربالا استفاده کنید.

پیروی از قوانین رانندگی

حداکثر سرعت را در هر مکانی که رانندگی می کنید، در نظر داشته باشید و براساس آن رانندگی کنید. هر قدر که سریع تر رانندگی کنید، در مقابل باید سریع تر نیز ترمز کنید و این مسئله می تواند سبب افزایش تصادفات شود.

آشنایی کامل با علائم ایمنی و تجهیزات ترافیکی

آهسته راندن هنگام بارش

بارش باران زمین را به شدت لغزنده می کند و این امر برای موتور سواران مخصوصاً افراد مبتدی خیلی خطرآفرین است. اگر شما مجبور به موتور سواری در باران شدید، به یاد داشته باشید که خطرناک ترین زمان درست بعد از شروع بارندگی است. همچنین از انجام مانورهای ناگهانی خودداری کنید. در روزهای برفی نیز سعی کنید از خیابان هایی عبور کنید که نمک پاشی شده است.

توجه به شرایط خیابان

نکات ایمنی در موتورسواری

در هنگام موتور سواری ممکن است با مواردی همچون خیابان کم نور و یا خیس و لغزنده، یا با شن و ماسه ریخته شده کف خیابان مواجه شوید. تمام جوانب را بسنجید و سپس به گونه ای که مشکلی برایتان پیش نیاید برانید و سرعت خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید به خوبی موتور را کنترل کنید.

برآمدگی و حفره های در سطح خیابان ها، می تواند هنگام موتور سواری خطرات جدی را ایجاد کند. اگر حس می کنید که نمی توانید از کنار آن ها موتور را رد کنید و کنترل موتور را بدست بگیرید، قبل از مواجهه با آن ها، سرعت را تا حد امکان کاهش دهید.

بررسی قبل از حرکت موتور

نقص فنی موتور سیکلت شما، به تنهایی می تواند خیلی خطرناک و حادثه ساز باشد. بنابراین قبل از حرکت دور تا دور موتور سیکلت خود را به خوبی چک کنید. و در صورت وجود هرگونه ایراد و نقص فنی حتماً آن را به یک تعمیرگاه ببرید. به خاطر داشته باشید که سالم بودن ترمز‌ها و سیستم روشنایی در درجه اول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سپس تایرها، کمک فنرها و فرمان باید سالم باشند.

دوری از کامیون و اتوبوس

نکات ایمنی در موتورسواری

رانندگان کامیون و اتوبوس، دید محدودی نسبت به خودروها دارند و عموماً موتور سواران و دوچرخه سواران را نمی بینند. بنابراین باید از رانندگی در کنار آن ها به شدت دوری کنید. اگر هم نزدیک اتوبوس شدید، حتماً چند نور بالای متوالی و حتی بوق کوتاهی بزنید تا از حضور شما در نقطه کور آگاه شوند.

حتماً در فضای مجازی ویدیوهای زیر کردن موتور توسط کامیون بدون اینکه حتی راننده آن متوجه شود، را دیده اید!! بنابراین به این نکته اهمیت ویژه ای بدهید.

استفاده به موقع از بوق و نور بالا

از عابران گرفته تا رانندگان خودرو، افراد کمی حواس شان به موتور است و بدون توجه کار خود را می‌کنند. بارها پیش آمده که راننده خودرو، بدون راهنما زدن می پیچد یا عابر حتی هنگام چراغ سبز، از عرض خیابان عبور می کند، با این خیال که موتور می تواند به آسانی از کنار آن ها بگذرد. به همین دلیل به محض اینکه حرکتی ناایمن از هر شخصی در خیابان دیدید، باید با نور بالا و بوق آن ها را از وجود خود و اشتباه شان مطلع کنید. این نکته در موتور سواری در شب اهمیتی دوچندان دارد.

نتیجه گیری

رانندگی هر وسیله نقلیه ای نیازمند به رعایت نکات ایمنی است و موتور سیکلت ها از این قاعده مستثنا نیستند. ایمنی مساوی با تجربه نیست؛ بلکه استفاده از تجهیزات ایمنی پوششی یا همان تجهیزات ایمنی موتور سیکلت می باشد. چه یک موتور سوار حرفه ای با چند سال تجربه باشید، چه موتور سوار مبتدی که چند ماه بیشتر پشت موتور ننشسته است، در هر صورت باید ایمنی را جدی بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.